Zelfs in Shanghai, zijn er Nederlanders te vinden! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Cynthia With - WaarBenJij.nu Zelfs in Shanghai, zijn er Nederlanders te vinden! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Cynthia With - WaarBenJij.nu

Zelfs in Shanghai, zijn er Nederlanders te vinden!

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

08 September 2013 | China, Sjanghai

De eerste afgelopen dagen hier waren echt fantastisch. Vrijdag ging ik samen met Thom en mijn collega Aaron een tour door Shanghai doen. We gingen eerst met de bus naar Lujiazui en vanaf daar een stuk te voet langs het water. Nadat we overgestoken waren met de zogeheten ‘chicken boat’ liepen we naar de oudste brug van Shanghai. Vanaf daar gingen we door naar de Yu Yuan Garden. We zeiden tegen Aaron dat hij het eten moest uitkiezen en wij alles zouden proeven. Zo kwam het dat we daarna aan de slakken, vage ravioli, zoete geleiballen, deegrollen met vlees en noedels zaten. Helemaal lachen was toen Aaron zei dat hij drinken ging halen en vervolgens terugkwam met 4 koude soepen met rijst en erwten erin. Gevalletje ‘okkk’.

Na deze ervaring wilden ik en Thom naar de andere interns toe, nadat we twee uur gelopen hadden naar de Bund (de metro was dicht), bleken we aan de verkeerde kant van de rivier te zijn. Na eindelijk een taxi gevonden te hebben die ons wilde brengen (taxi chaffeuren kiezen wie ze willen brengen, not the other way around) bleek hij ons naar west nanjing road te hebben gebracht in plaats van east. Na nog een uur lopen (!) hadden we eindelijk de rest gevonden en kon het stappen beginnen! De clubs in Shanghai zijn echt ziek, iedereen besteld een tafel vanaf 1000 yuan, omgerekend zo’n 140 euro en drinken daar zieke flessen champagne etc. Als je een druppeltje drinken knoeit wordt dit meteen schoongemaakt en op de wc’s worden je handen afgedroogd door medewerkers. Aangezien Anouk een nieuwe vriend gemaakt had Neal, die een promoter was, hadden we de hele avond gratis drinken!

De dag erna gingen we met alle hotello’s ronddwalen in Shanghai. Het is zo bizar wat je hier allemaal kan zien door alleen een stukje door een straat te lopen. We zijn met ze allen naar een fake market geweest en naar de yu yuan garden. In het kader van yolo (ja, gaan we weer) zijn we gaan eten en hebben gewoon wat random dingen van de kaart besteld. Na nog een beetje door People’s Square te hebben gedwaald waar het, zoals Guy het zo leuk kan zeggen, net zo druk is als een Albert Heijn XL voor kerst was het tijd voor weer een avondje stappen. Deze keer gingen we naar Mook, en in Mook heb je naast de schoonmakers en tafels ook nog eens optredens van bijv. Een neppe Taio Cruz, mega grappig al zeg ik het zelf.

Wat heel bizar was, was dat we daar 5 Belgen en twee Nederlanders ontmoetten. Het is zo raar dat waar je ook bent op de wereld je altijd wel Nederlanders tegenkomt. Daarnaast word je hier in China aangestaard zoals Pepia Est zou worden aangestaard als zij op een normale dag in de trein zouden zitten. In plaats van dat wij foto’s maken van de omgeving en elkaar maken Chinezen foto’s van ons. Zo kwam het dat wij een leuke groepsfoto wilden maken en ons vervolgens net voelden als One Direction.

De dag erna ging ik samen met Lisanne en Anouk naar de Jing’an Temple. Voordat we daar heen gingen, moesten we eerst Lisanne op halen bij haar hotel. Zo kwam ik erachter dat Lisanne’s hotel in een 10 verdiepingen hoog winkel centrum ligt, waarvan elke verdieping net zo groot is als alle verdiepingen van de V&D naast elkaar (Like!). Hierna ging ik op weg naar mijn hotel om eindelijk even niks doen en weer kwam ik erachter dat het verkeer in Shanghai levensgevaarlijk is. Zoals de mensen die mij goed kennen wel weten steek ik altijd zomaar de straat over zonder even goed te kijken, een ding is zeker: dit ga ik afleren in Shanghai. Auto’s mogen hier namelijk afslaan naar rechts zonder een groen stoplicht. Daarnaast is een zebrapad totaal onbelangrijk, voetgangers moeten ten allen tijde stoppen voor auto’s ook als het groen is.

Na dit superleuke weekend was het helaas tijd voor mij eerste werkweekje. Ik heb helaas nog niet veel mogen doen, maar wel meegekeken met alle afdelingen. Wat heel bizar is, is dat er eigenlijk te veel mensen in Shanghai wonen voor het aantal beschikbare banen. Zo komt het dat overal waar je komt er te veel personeel is. Ook zijn er bijvoorbeeld banen als: straatschoonmaker, deur openhouder en vlaggenzwaaier bij de metro.

Zo heb ik dus nog niet veel te doen op stage. Normaal in Nederland haal ik een glaasje water om even te rusten, maar hier in Shanghai haal ik een glaasje water om wat te doen te hebben. Gelukkig is het wel heel gezellig met al mijn leuke collega’s. En wat zijn ze schattig. Ze doen echt alles om ervoor te zorgen dat jij het naar je zin hebt.

Het hoogtepunt van mijn dag is toch wel het eten in de staff canteen (uiteraard). Niet alleen omdat ik me elke keer verbaas over wat ik op mijn bord vind, maar vooral om de eetmanieren van mijn collega’s. Ze praten amper, smakken allemaal en eten alles met stokjes. Bijv. Garnalen: ze halen met hun mond de kop en staart eraf, tuffen die uit en eten dan de garnaal. Ik overwoog nog heel even om het te proberen, maar heb het uiteindelijk bij een mompelend: “I’ll eat it with my hands” gehouden.

Afgelopen weekend ben in onder andere naar monsters university geweest, heb ik sushi gegeten, hebben we de Yu Yuan Garden overdag bezocht zijn we naar de spa geweest en natuurlijk wezen stappen! Helaas gaat het weekend net zo snel als toen ik nog op de middelbare school zat en is het nu tijd voor een weekje Front Office, ik ben benieuwd!

  • 08 September 2013 - 16:55

    Inez:

    Hahah, zo mooi. Dit is echt heel herkenbaar. Geniet ervan & doe je lieve schattige collegae maar de groetjes van me ;)! Liefs x

  • 08 September 2013 - 16:57

    Mama:

    Ha, ha je moet jezelf dus behoorlijk aanpassen begrijp ik. Ik kijk er al naar uit om het zelf allemaal mee te maken!

  • 08 September 2013 - 17:42

    Livia:

    Heeeel erg leuk om te lezen Cynth!! Succes volgende week xxx

  • 14 September 2013 - 09:21

    Anja:

    Hoi Cynthia wat leuk al die verhalen, en dat eten alleen al ik ben er gek op maar als ik dat verhaal hoor over die garnalen ga ik vanzelf kok halsen hoe kan je dan nog dooreten tja dat noemen ze aanpassen zeker.
    Fijn dat je leuke schattige collega,s hebt. Je zal toch wel wat gaan leren.


    Succes de komende week!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Cynthia

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 771
Totaal aantal bezoekers 7501

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 31 Januari 2014

Stage Shanghai

Landen bezocht: